Screenshot 2020-06-09 at 16.40.11

Categories

Deel op social media

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on pinterest
Share on email

Activerende didactiek

Leraren zijn vaak goede praters en leuke vertellers. Maar dat kan ook een valkuil zijn.

De spanningsboog voor passief luisteren ligt voor leerlingen op de basisschool rond te tien minuten. Hanteer dus twee belangrijke regels in jouw kennisoverdracht: maak het interactief en zet werkvormen in die actief leren bevorderen.

Bevraag je eigen lesideeën steeds kritisch: moet dit klassikaal, kan het ook anders? Hoe zorg ik dat alle leerlingen worden betrokken en echt meedoen? En dat leerlingen met elkaar leren, in plaats van één op één met jou?

Bekijk de tips voor activerende didactiek van Machiel Karels op de website van wij-leren. Het zijn er veel, dus doe je voordeel met zijn kennis!

Bekijk daarna eens welke werkvormen jouw lessen nog meer kunnen verrijken in het Het didactische werkvormenboek van Piet Hoogeveen en Jos Winkels. Daarin staan maar liefst 250 werkvormen waarmee je o.a. spelend en samenwerkend leren bevordert.

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on pinterest
Share on email