Categories

Deel op social media

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on pinterest
Share on email

Tags

Samenvatting

De les gaat over tekenen naar waarneming.  Over het ontwikkelen van een personage , vanuit een dier, voor een stripverhaal. De les gaat ook over taal, hoe een verhaal met een kop en een straat op te bouwen, en spelling.Vervolgens komen al deze aspecten bij elkaar in een stripverhaal.

Aan welke groepen wil je lesgeven?

middenbouw(groep3-5) | bovenbouw(groep6-8)

Lesdoelstelling

- het oefenen van tekenvaardigheden (o.a tekenen naar waarneming). - het bedenken en het uitwerken van een personage.                                                                                                                - het oefenen in verhaalopbouw.                                                                                                                                               - oefenen in spelling.                                                                                                                                                                     - het vormgeven van de eigen fantasie.                                                                                                                                                                                                                                                                                                          -                                                                                                                                                                                                                                                     

Benodigdheden

Genoeg A4 papier en tekenpotloden.Eventueel A3 papier (neem ik ook mee)Materialen neem ik mee, als er stiften en kleurpotloden zijn is dat handig, maar ik heb er ook.Een digibord.

1. Oriëntatie - Tijd: 9.00 - 10.00 uur

1.1. Introductie

Doorloop de vaste oriëntatie-onderdelen: het filosofisch gesprek en het uitvoeren van de eerste opdracht. Het filosofisch gesprek. Voer naar aanleiding van de introductie een filosofisch gesprek. Stel hierbij de onderstaande vragen:

  • Wat is jouw lievelingslichaamsdeel? Kun je uitleggen waarom dat zo is?
  • Doet jouw lichaam altijd wat jij wilt?
  • Wat zou er gebeuren wanneer je geen lichaam meer hebt?

1.2 Kennis-en vaardigheid doelstellingen

– De leraar een beetje leren kennen-kennis over strips en cartoons en over hoe cartoonfiguren op te bouwen.-uitleg over de stappen van de dag.- Leren hoe een dier naar waarneming te tekenen. (itleg en oefening)

1.3 Opdracht

- We gaan een dier naar waarneming tekenen. Ik leg uit hoe dat te doen. Indien het in de omstandigheden past kan ik het voordoen. En het wordt door de leraar begeleid. 

1.4 Werkvorm

1. Individueel

1.5 Reflectie

Wat heb je geleerd.Bespreking van het in stappen maken van een stripverhaal.Bespreken van het tekenen naar waarneming.

2. Onderzoeksfase - Tijd: 10.30 - 12.00 uur

3. Uitvoerfase - Tijd: 13.00 - 14.30 uur

3.1 Titel

De uitvoering van het stripverhaal

3.2 Beschrijving

Aan de hand van het personage en het verhaal gaan we de definitieve strip uitvoeren.

3.3 Opdracht/ werkvorm

1. Individueel

3.4 Reflectie

– hoeveel vakjes wil je gebruiken? tip vahn de docent: ;iever weinig mooi ingevulde vakjes dan veel snel getekend.- hoe gebruik je tekstballonnen- heb je vooraf nagedacht hoe je het verhaal over het papier (vaak A3) verdeeld?- heb je nagedacht over kleur of zwart-wit gebruik?

4. Reflectiefase - Tijd: 14.30 - 15.00 uur

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on pinterest
Share on email

Verwant leerprogramma

Zeg het met symbolen!

De leerlingen ontwerpen een groepslogo. Een logo bestaat uit krachtige symbolen. In de workshop worden ze zich bewust van allerlei symbolen uit ons dagelijks leven.

Read More »

Een sprookje voor orkest

De leerlingen maken kennis met een bijzonder genre in de muziek: het muzikale sprookje. Ze doen een luister/kijkoefening om vervolgens zelf een scene muzikaal uit te voeren.

Read More »

Zien en gezien worden

De leerlingen gaan spelen met hun identiteit : letterlijk en figuurlijk. De workshop begint met een presentatie van hedendaagse kunstenaars en zelf fotograferen met attributen.

Read More »