Categories

Deel op social media

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on pinterest
Share on email

Tags

Samenvatting

Hoe overleef je een survivaltocht a la Willem Barentsz op Nova Zembla? Met een grote doses voorstellingsvermogen, vindingrijkheid en creativiteit creëren we samen onze survivalkits!Hoe overleef je een survivaltocht a la Willem Barentsz op Nova Zembla? Met een grote doses voorstellingsvermogen, vindingrijkheid en creativiteit creëren we samen onze survivalkits!Hoe overleef je een survivaltocht a la Willem Barentsz op Nova Zembla? Met een grote doses voorstellingsvermogen, vindingrijkheid en creativiteit creëren we samen onze survivalkits!Hoe overleef je een survivaltocht a la Willem Barentsz op Nova Zembla? Met een grote doses voorstellingsvermogen, vindingrijkheid en creativiteit creëren we samen onze survivalkits!Hoe overleef je een survivaltocht a la Willem Barentsz op Nova Zembla? Met een grote doses voorstellingsvermogen, vindingrijkheid en creativiteit creëren we samen onze survivalkits!Hoe overleef je een survivaltocht a la Willem Barentsz op Nova Zembla? Met een grote

Aan welke groepen wil je lesgeven?

Bovenbouw (groep 6-8)

Lesdoelstelling

Leerlingen tekenen, schilderen en creeren met allerlei beeldende oplossingen in groepjes hun eigen survivalkit. Bron van inspiratie is het beroemde verhaal van Willem Barentsz en zijn bemanning die in 1596 vast kwamen te zitten op Nova Zembla. Door samen te sparren, hun gefantaseerde reis te tekenen en schilderen en met de voorhanden zijnde materialen iets nuttigs of leuks voor hun survival kits te knutselen komen ze helemaal in de survivalmood.
Geinspireerd op Barentsz leren ze vindingrijk te zijn,praktische of onorthodoxe oplossingen te vinden ( barentsz bouwde een schuilhut, moest warm blijven en voedsel zien te vinden, de tijd doden door spelletjes te verzinnen, muziek te maken of elkaar verhalen te vertellen. De kinderen moeten net als die mannen samenwerken en krachten bundelen! Naast al deze mooie vvaardigheden doen ze ook geografische kennis op over verschillende vaarroutes, landen en klimaatzones. Ze leren over het handelen in de 17 e eeuw, in dit geval specifiek met Azië, en welke goederen er zoal werden verhandeld (specerijen, chinees porselein, textiel, etcetera). Naar elkaar luisteren, ieders unieke kwaliteiten ontdekken en benutten, samenwerken, creatief en vindingrijk zijn, het draagt allemaal bij aan het succes van hun getekende, geschilderde, geschreven en in elkaar geknutselde survivalkit!

Kennis -en vaardigheid doelstellingen

Sluit aan bij de kerndoelen 50 t/m 56: er wordt creatief gedacht en gewerkt maar ook kennis genomen van geschiedenis, geografie, mens en maatschappij, filosofie en creativiteit. Tevens is het thema ‘overleven’ nu extra actueel door de pandemie waarin we ons nu bevinden: ook moesten de kinderen dealen met beperkingen en daarin proberen toch creatief en vindigrijk te zijn.

Benodigdheden

Digibord met computer of laptop voor powerpoint en filmpjes
Tekenpapier, klein en groot, eventueel oude rollen behang
Kleurpotloden
Verf
Allerlei materiaal om mee te knutselen ( textiel, karton,ijzerdraad
Gereedschap: scharen,
I-pad Mieke voor foto's maken/ eventueel camera van school voor documentatie voor de school

1. Oriëntatie - Tijd: 9.00 - 10.00 uur

1. Titel

Hoe gaat dat: survivvallen?

1.1. Introductie

By

2. Onderzoeksfase - Tijd: 10.30 - 12.00 uur

2.4 Opdracht I

by

3. Uitvoerfase - Tijd: 13.00 - 14.30 uur

4. Reflectiefase - Tijd: 14.30 - 15.00 uur

4.3 Opdracht/ werkvorm

4. Klassikaal

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on pinterest
Share on email

Verwant leerprogramma

Zeg het met symbolen!

De leerlingen ontwerpen een groepslogo. Een logo bestaat uit krachtige symbolen. In de workshop worden ze zich bewust van allerlei symbolen uit ons dagelijks leven.

Read More »

Een sprookje voor orkest

De leerlingen maken kennis met een bijzonder genre in de muziek: het muzikale sprookje. Ze doen een luister/kijkoefening om vervolgens zelf een scene muzikaal uit te voeren.

Read More »

Zien en gezien worden

De leerlingen gaan spelen met hun identiteit : letterlijk en figuurlijk. De workshop begint met een presentatie van hedendaagse kunstenaars en zelf fotograferen met attributen.

Read More »