Categories

Deel op social media

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on pinterest
Share on email

Tags

Aan welke groepen wil je lesgeven?

Bovenbouw (groep 6-8)

Lesdoelstelling

1. Leerlingen kunnen een zelfbedachte identiteit duidelijk in beeld omzetten.
2. Leerlingen hebben geleeerd over de betekenis van kleur en vorm.
3. Leerlingen hebben geleerd hoe ze een 2D tekening kunnen omzetten naar een 3D object.

Benodigdheden

kleurpotloden
pen
schrijfpapier
tekenpapier
lineaal schaar
karton
lijm

1. Oriëntatie - Tijd: 9.00 - 10.00 uur

1. Titel

de eerste ontmoeting

1.1. Introductie

Uitleg over fabeldieren in de oudheid met enkele voorbeelden en passende verhalen. De introductie eindigen we met enkele fabeldieren uit deze tijd, zoals bijvoorbeeld het paard van Elsa en Frozen en enkele dieren uit Harry Potter.

1.2 Kennis-en vaardigheid doelstellingen

Op een leuke en interessante manier kennismaken met mythes uit de oudheid.

1.3 Opdracht

Beschrijf een niet bestaand dier wat je kent uit een verhaal of een sprookje. Bedenk een eigenschap die jij graag zou hebben als jij een mythologisch dier zou zijn? Weet iemand een voorbeeld van een mythologisch dier? Wat vinden jullie van deze dieren? Als jij een fabeldier zou zijn, zou je dan graag enorme wijsheid willen of wil je heel sterk zijn of heel mooi zijn of wil je hele scherpe tanden of tanden gemaakt van diamant of van zuurstok?

1.4 Werkvorm

1. Individueel

1.5 Reflectie

Schrijf een korte mythe bij jouw verzonnen fabeldier. Zorg dat in deze tekst zoveel mogelijke karakter- en uiterlijkheden duidelijk worden.

2. Onderzoeksfase - Tijd: 10.30 - 12.00 uur

2.1 Titel

het perfecte fabeldier

2.4 Opdracht I

De leerlingen bedenken een fabeldier. Zij bedenken er ook een korte mythe bij. Dit verhaal gaan zij omzetten naar een beeld. Hierbij denken ze na over kleur en vorm. Ook denken ze na over de eigenschappen van het dier. Dit beeld gaan zij schetsen
Heeft jullie dier vleugels of vinnen of poten of wielen? En vliegt het dier met de vleugels of zwemt ze ermee? Heeft jullie dier vleugels van vuur of is het een slangachtig wezen met spinnenpoten?

1. Individueel

1. Individueel

2.8 Reflectie

is je fabeldier precies zo eng/lief/stoer als dat je je voorgesteld had? Of moeten er nog wat kleine aanpassingen bij, zoja welke? misschien een andere kleur of een spitsere vorm? Bekijk je dier kritisch en maak daar waar nodig enkele veranderingen.

3. Uitvoerfase - Tijd: 13.00 - 14.30 uur

3.1 Titel

Fabeldier 3d

3.2 Beschrijving

De leerlingen gaan met behulp van voorbeelden hun schets uitwerken naar een 3D object. Het wordt 3d door middel van insteek-constructies. De leerlingen moeten de belangrijkste losse delen uitwerken en daar inkepingen tekenen en schetsen waar de onderdelen in elkaar gezet moeten worden. Hiervoor moeten zij meten, spiegelen en nadenken over hoe vaak ze het onderdeel moeten maken.

Bedenk waar jullie de inkepingen maken en teken deze op het platte vel in jullie bouwtekening. Meet daarna of de inkepingen van de losse onderdelen met elkaar overeenkomen en daardoor mooi in elkaar gaan passen.

3.3 Opdracht/ werkvorm

1. Individueel

3.4 Reflectie

Zitten de onderdelen stevig in elkaar? zit het niet los? Zijn de afmetingen correct?

4. Reflectiefase - Tijd: 14.30 - 15.00 uur

4.1 Titel

presenteer je dier

4.2 Beschrijving

Al de dieren worden op een grote tafel gezet en bewonderd. Zowel ik als de leerlingen stellen vragen bij de dieren die ik eruit pik. Enkele leerlingen mogen hun dier voor de klas presenteren.
Bedenk welk dier je het meest enge vindt en leg uit. Bedenk een verhaal bij een willekeurig dier en denk hierbij aan wat je vandaag hebt geleerd over vorm en kleur. Bedenk welke van deze dieren je wel als huisdier zou willen.

Waarom vind jij dit dier het meest enge? Komt dit verhaal een beetje overeen met het verhaal wat jullie hebben bedacht bij jullie aan het begin van deze dag? Denken jullie dat de Griekse en Romeinse goden onder de indruk zouden zijn geweest van deze dieren?

4.3 Opdracht/ werkvorm

4. Klassikaal

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on pinterest
Share on email

Verwant leerprogramma

Zeg het met symbolen!

De leerlingen ontwerpen een groepslogo. Een logo bestaat uit krachtige symbolen. In de workshop worden ze zich bewust van allerlei symbolen uit ons dagelijks leven.

Read More »

Een sprookje voor orkest

De leerlingen maken kennis met een bijzonder genre in de muziek: het muzikale sprookje. Ze doen een luister/kijkoefening om vervolgens zelf een scene muzikaal uit te voeren.

Read More »

Zien en gezien worden

De leerlingen gaan spelen met hun identiteit : letterlijk en figuurlijk. De workshop begint met een presentatie van hedendaagse kunstenaars en zelf fotograferen met attributen.

Read More »