Categories

Deel op social media

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on pinterest
Share on email

Tags

Samenvatting

In dit programma worden leerlingen enthousiast gemaakt voor het lezen van strips. Want lezen met plezier is een krachtig instrument in het aanleren van taal, spelling en grammatica, gevoel voor stijl en woordkeus. Dit zijn leerprocessen die tijdens het lezen onbewust in gang worden gezet, maar alleen als de lezer de tekst héél graag wil lezen. Niet het niveau van de tekst, maar de mate van leesplezier is dus bepalend.

Aan welke groepen wil je lesgeven?

bovenbouw(groep6-8)

Lesdoelstelling

bevorderen van de lees en taalvaardigheden van leerlingen

Benodigdheden

Test antwoordformulieren Pennen Stripboeken (3 per genre). Hoe stripboeken te maken boeken. Het is wenselijk dat leerlingen beschikken over een bibliotheekpas. Eventueel kan gebruik gemaakt worden van de op school aanwezige collectie strips of dat de docent strips uit eigen collectie mee brengt.  

1. Oriëntatie - Tijd: 9.00 - 10.00 uur

1.2 Kennis-en vaardigheid doelstellingen

Plezier in lezen maakt leren gemakkelijker.Taalvaardigheden zijn vakoverstijgend

1.3 Opdracht

Ontdek je eigen vaardigheden en voorkeuren

1.4 Werkvorm

1. Individueel

1.5 Reflectie

Zijn de uitkomsten een verrassing voor jezelf zo ja waarom of waarom juist niet.

2. Onderzoeksfase - Tijd: 10.30 - 12.00 uur

3. Uitvoerfase - Tijd: 13.00 - 14.30 uur

3.1 Titel

bezoek aan een bibliotheek

3.2 Beschrijving

uitzoeken boek

3.3 Opdracht/ werkvorm

individueel | duo | groepje

3.4 Reflectie

Leerlingen gaan onder begeleiding naar een bibliotheek. Ter plekke overleg je individueel of per groepje met advies en raad d.m.v. het stellen van vragen.

4. Reflectiefase - Tijd: 14.30 - 15.00 uur

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on pinterest
Share on email

Verwant leerprogramma

Zeg het met symbolen!

De leerlingen ontwerpen een groepslogo. Een logo bestaat uit krachtige symbolen. In de workshop worden ze zich bewust van allerlei symbolen uit ons dagelijks leven.

Read More »

Een sprookje voor orkest

De leerlingen maken kennis met een bijzonder genre in de muziek: het muzikale sprookje. Ze doen een luister/kijkoefening om vervolgens zelf een scene muzikaal uit te voeren.

Read More »

Zien en gezien worden

De leerlingen gaan spelen met hun identiteit : letterlijk en figuurlijk. De workshop begint met een presentatie van hedendaagse kunstenaars en zelf fotograferen met attributen.

Read More »