Deel op social media

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on pinterest
Share on email

Tags

Samenvatting

De leerlingen gaan op onderzoek in hun eigen omgeving. Die lijkt heel gewoon en alledaags, maar over al het ‘gewone’ is ooit door iemand nagedacht. De leerlingen verdiepen zich allereerst in plattegronden en maken zelf een kaart die past bij hun belevingswereld. Vervolgens gaan ze op ontdekkingstocht naar beroepen van nu en van vroeger. Ze houden hiervoor interviews en maken collages. Een bezoek aan een museum of een historische wijkwandeling zijn hierbij mogelijke activiteiten. In de slotopdracht staan straatnamen centraal. De leerlingen maken opnieuw een kaart, waarin ze de herkomst en betekenis van straatnamen verwerken. 

Aan welke groepen wil je lesgeven?

Onderbouw (groep 1-2)

Lesdoelstelling

De leerling:kent de verschillen tussen monumenten van vroeger en nu;kent de opbouw van een kaart.

Benodigdheden

De leerling:beantwoordt vragen over de wijk of stad vanuit zijn eigen ervaringen en belevingswereld;beseft dat het leven en de stad vroeger anders waren dan nu.

1. Oriëntatie - Tijd: 9.00 - 10.00 uur

1. Titel

De leerling:beantwoordt vragen over de wijk of stad

1.1. Introductie

Go through the fixed orientation components: the philosophical conversation and the execution of the first assignment. The philosophical conversation. Have a philosophical conversation as a result of the introduction. Ask the following questions:

  • What is your favorite body part? Can you explain why that is?
  • Does your body always do what you want?
  • What would happen when you are out of body?

1.2 Kennis-en vaardigheid doelstellingen

The pupil: answers questions about the neighborhood or city from his own experiences and perception; is open with all his senses to heritage topics from his own environment.

1.3 Opdracht

Wat is een buurt eigenlijk? Zijn het de huizen, de straten, winkels, etc.?Kun je een buurt in kaart brengen? Hoe doe je dat het beste? Met een plattegrond, of is er meer nodig?Maken mensen ook deel uit van de buurt?Bepaalt de buurt ook wie jij bent (je identiteit)?Bepaal jij ook wat of hoe de buurt is?Als er iets in de buurt verandert, verandert er dan ook iets bij jou?Is het belangrijk voor mensen dat ze een ‘eigen’ buurt hebben?Is het belangrijk dat mensen iets over de buurt te zeggen hebben?

1.4 Werkvorm

3. Groepje

1.5 Reflectie

Why are maps made and used? What differences and similarities do you see in the maps? Does the city look different now than in the past? How do you see that, do you find a map clear? Or do you think something needs to be changed to make it even clearer?

2. Onderzoeksfase - Tijd: 10.30 - 12.00 uur

2.1 Titel

De leerling:beantwoordt vragen over de wijk of stad

2.2 Beschrijving

Why are maps made and used? What differences and similarities do you see in the maps? Does the city look different now than in the past? How do you see that, do you find a map clear? Or do you think something needs to be changed to make it even clearer?

2.3 Kennisdoelstelling

Why are maps made and used? What differences and similarities do you see in the maps? Does the city look different now than in the past? How do you see that, do you find a map clear? Or do you think something needs to be changed to make it even clearer?

2.4 Opdracht I

Why are maps made and used? What differences and similarities do you see in the maps? Does the city look different now than in the past? How do you see that, do you find a map clear? Or do you think something needs to be changed to make it even clearer?

2. Duo

2.6 Opdracht II

Why are maps made and used? What differences and similarities do you see in the maps? Does the city look different now than in the past? How do you see that, do you find a map clear? Or do you think something needs to be changed to make it even clearer?

4. Klassikaal

2.8 Reflectie

Why are maps made and used? What differences and similarities do you see in the maps? Does the city look different now than in the past? How do you see that, do you find a map clear? Or do you think something needs to be changed to make it even clearer?

3. Uitvoerfase - Tijd: 13.00 - 14.30 uur

3.1 Titel

OVERVIEW OF THE LESSON PROGRAM

3.2 Beschrijving

In this sub-assignment, the student discovers that you can record your surroundings in a map and thus ‘read’. He conducts research in the neighborhood with the help of Google Earth and a possible neighborhood walk. After this research, the student makes his own map. By working with color, words and images, each student creates a map that suits his or her perception of the world.

3.3 Opdracht/ werkvorm

4. Klassikaal

3.4 Reflectie

Discuss the process with your students using the following questions: What are the major differences between the old and new floor plans? What are the differences between old photos and what it is like today? What did you notice about the floor plan of your neighborhood? How do you explain to a fellow student what a map is?

4. Reflectiefase - Tijd: 14.30 - 15.00 uur

4.1 Titel

Discuss the process with your student

4.2 Beschrijving

Discuss the process with your students using the following questions: What are the major differences between the old and new floor plans? What are the differences between old photos and what it is like today? What did you notice about the floor plan of your neighborhood? How do you explain to a fellow student what a map is?

4.3 Opdracht/ werkvorm

2. Duo

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on pinterest
Share on email

Verwant leerprogramma

Zeg het met symbolen!

De leerlingen ontwerpen een groepslogo. Een logo bestaat uit krachtige symbolen. In de workshop worden ze zich bewust van allerlei symbolen uit ons dagelijks leven.

Read More »

Een sprookje voor orkest

De leerlingen maken kennis met een bijzonder genre in de muziek: het muzikale sprookje. Ze doen een luister/kijkoefening om vervolgens zelf een scene muzikaal uit te voeren.

Read More »

Zien en gezien worden

De leerlingen gaan spelen met hun identiteit : letterlijk en figuurlijk. De workshop begint met een presentatie van hedendaagse kunstenaars en zelf fotograferen met attributen.

Read More »