550x804

Categories

Deel op social media

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on pinterest
Share on email

Storming en forming

Iedere groep heeft haar eigen dynamiek. Deze wordt onder andere bepaald door het type leider dat de groep stuurt. In principe zou je denken dat die leider de docent is…

Maar in wezen is er een andere leider, namelijk een kind. Iedere groep maakt namelijk een groepsproces door, waarbij een ‘natuurlijke’ leider ontstaat. En die leider kan zowel positief/ constructief gedrag laten zien, als negatief/ destructief gedrag. Dit vormt een groep en creëert een bepaalde dynamiek.

Het is belangrijk dat jij als docent inzicht hebt in deze dynamiek, zodat je er goed op kunt reageren. Hoe zet je de leider in zijn kracht? En is die leider eigenlijk al komen bovendrijven, op het moment dat jij voor de groep staat? Bekijk de website van wij-leren voor informatie over groepsprocessen.

Wil je meer verdieping? Lees dan het boek Grip op de groep van René van Engelen. Hierin staan concrete handvatten waarmee je de sfeer in de groep positief kunt beïnvloeden.

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on pinterest
Share on email