Akelei

Wijzig je omslagfoto
Akelei
Wijzig je omslagfoto

Deep op social media

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp
Share on pinterest
Account Status: Goedgekeurd

Onderwijsdomein: Kunst & Cultuur,
Discipline: Beeldende kunst o.a. Sieraden maken, Mozaïek
Bouw: onder, midden, boven

Akelei is kunstenares en heeft de Gerrit Rietveld Academie gedaan. Ze heeft ook een bachelor interieur design gedaan en een opleiding Humanistisch Vormingsonderwijs gevolgd en de PABO gedaan. Akelei is een zeer ervaren vakdocent en heeft meer dan 10 jaar ervaring in het basisonderwijs. Ze geeft les aan groep 1 t/m 8.

Mijn thema is ‘het sieraad’ : ‘wie ben ik’ Alle leerlingen maken een eigen ketting. Een ketting die beschermt, een ketting die geluk brengt. Wat is een sieraad? Waarom draag jij een sieraad? Waarom versiert de mens zich? (verleden, heden, cultuur, erfgoed)? Welke tekens/symbolen ken je? amulet, relikwie, talisman, juweel, medaillon, … Welke tekens horen er aan jou ketting?

Lesdoel: Zelfonderzoek.
Leerlingen kijken naar zichzelf en vertalen hun dit ben ik naar een teken. Leerlingen vertalen gevoelens, verlangens in (abstracte) beelden. Gedachten, ideeën, fantasieën, vormgeven. In kleur, klank, geur, beeld en taal.

Lesdoel: Beeldtaal ontwikkelen.
Leerlingen communiceren zichzelf, vertellen iets persoonlijks, geheims in een sieraad. Leerlingen bekijken elkaar, ik de andere jij. Al naar gelang de leeftijd, groepsgrote, tijd en stemming kies ik hoe we met dit thema aan de slag gaan. -invul vel of onderzoek in groepjes of groepsgesprek of filosofisch gesprek of ….

Ik nodig de kinderen uit zichzelf te onderzoeken, welke kleuren, welke sfeer, welke smaken, geuren, hoe klink ik? Ik wil dat leerlingen over zichzelf hebben nagedacht op een vrije, abstracte, open manier. Dat ze door zich uit te drukken in kleuren en klanken, door te zien, te horen en te voelen, ervaren in wat voor prachtige wereld we leven.

Mijn leerdoelen zijn het ontwikkelen van:
• de creativiteit, zelf onderzoeken en maken.
• expressie, zelf onderzoeken en doen.
• sociaal emotionele vaardigheden.
• motorische vaardigheden.
Daarbij is het reflecteren op eigen werk en dat van anderen belangrijk, o.a. door het leren presenteren van wat de leerling heeft gemaakt of ervaren.